Js26 Nízkonákladoví přepravci


Letecká doprava, zvláště ta civilní, prošla během svého vývoje řadou výrazných změn a zvláště v posledních dvou dekádách došlo k jejímu prudkému rozvoji.

V čem se liší civilní letecká doprava nyní a před cca 20 lety? Z hlediska zákazníka zvláště v jednom bodě:

Letecká doprava již není známkou luxusu, ale může si ji dovolit skoro každý.

Co způsobilo tuto radikální proměnu?
  • Nástup nízkonákladových leteckých společností
  • Zvyšující se životní úroveň obyvatel
Js26 - A. Nízkonákladoví přepravci

O nízkonákladových leteckých přepravcích slyšel asi každý obyvatel ekonomicky vyspělého světa. Jen na evropském kontinentě působí skoro 20 přepravců a jejich počet neustále narůstá. Popularita tohoto způsobu přepravy není ale doménou pouze Evropy, ale tento typ leteckých společností najdeme na každém obydleném kontinentě. Co do počtu low-cost aerolinek s náskokem dominuje Asie.

Aktuální seznam low-cost přepravců naleznete zde.

V čem se ale tak výrazně liší nízkonákladoví přepravci od těch klasických (full-service airlines), že způsobili revoluci v létání a značky jako Ryanair nebo EasyJet jsou známé po celém světe? Odpověď je jednoduchá - hlavní odlišností jsou NÍZKÉ CENY

V dobách nástupu prvních nízkonákladovek byly rozdíly oproti klasickým aerolinkám propastné. Z Prahy do Londýna se běžně létalo za ceny začínajících na 6 000 Kč. Low-cost společnosti nabízely letenky za ceny meziCelý  1000 - 2000 Kč. 

Jak bylo dosaženo tak nízkých cen? Odpověď nalezneme v názvu - "nízkonákladové společnosti". Nízké ceny byly umožněny snížením nákladů a zavedením technologií, které náklady spojené s odbavením letu a samotným letem výrazně snížily.

Co tedy přineslo možnost levně létat?

Js26 - B. Business model nízkonákladových přepravců

Vše je ONLINE

Nízkonákladovky, neboli low-cost přepravci, chtějí za každou cenu snížit náklady na svůj byznys. Prvním krokem tedy bylo osekání nákladů spojených s prodejem a vystavením letenky. Pamatujete ještě, jak vůbec dříve vypadala klasické letenka? :)



Vytištění letenky na tvrdý papír pouze u prodejců, nebo s doručením poštou domů, bylo zdlouhavé a finančně neefektivní.

Proto low-cost přepravci zavedli jako první elektronické letenky a výhradně jejich online prodej. Dnes si tedy letenku objednáváte online a sami si ji vytisknete, případně se odbavíte naprosto bezpapírově (paperless) např. pomocí self-checking kiosků nebo díky smartphonu.





Odbavení pomocí smartphonu, neboli Mobile check-in, probíhá velmi rychle a letecké společnosti již nepotřebují ani samoobslužné automaty (self-checking kiosky), protože místo nich mohou zdarma využít Váš smartphone. A papírovou palubní vstupenku (boarding pass) už taky potřebovat nebudete, protože místo ní použijete QR kód. Takovéto odbavení může trvat třeba jen minutu a půl - pro Vás je to ušetření času a pro leteckou společnost pak personálu na letištích.


Výše popsané postupy rychle převzaly i klasické letecké společnosti, takže se s nimi naprosto běžně potkáte i u klasických dopravců.


Řeší se pouze PŘEPRAVA

Další položka, která ušetřila náklady a pomohla snížit cenu letenek o desítky procent, je osekání všech služeb, které jsou zbytečné a nesouvisí primárně s přepravou.

Jednoduše řečeno, zákazník se potřebuje přepravit z města A do města B. O nic víc mu nejde. Metod, jak toho dosáhnout, je celá řada. Zkuste se vžít do pozice manažera, který má za úkol osekat náklady na maximum, samozřejmě bez ohrožení bezpečnosti provozu.


Do Vašeho online dokumentu napište alespoň 5 způsobů, jak toho dosáhnout. A nemusíte se zaměřit jen na ty, které jsou již v běžném provozu, ale třeba i na chystané návrhy, kterou budou v blízké budoucnosti uvedeny v život.



Zapomeňte na LUXUS

Chcete více místa na nohy, měkčí sedadla, zábavní systém, luxusní lounge na letišti nebo kapsu v sedadle na uschování věcí? Zapomeňte na to, pokud chcete letět levně. I kapsa v sedadle zvyšuje náklady na údržbu a úklid letadla. Proto byznys třídu, nebo dokonce první třídu nečekejte.

A o co všechno přijdeme na oplátku za to, že můžeme létat levně?



Do Vašeho online dokumentu napište, jak se liší cena letenky mezi Prahou a Londýnem s low-cost přepravcem a klasickou aerolinkou v ekonomické a byznys třídě při těchto parametrech - Praha - Londýn - Praha na 7 dní.



Js26 - C. Dopad nízkonákladových přepravců na letecký trh

Tyto tří klíčové body změnily naše vnímání letecké dopravy - již se nejedná o luxus, ale o běžný způsob dopravy, který se stal součástí našeho života. Počet přepravených pasažérů narůstá každý rok, což dokladuje třeba nárůst počtu pasažérů na hlavním londýnském letišti Heathrow.

Do Vašeho online dokumentu napište, kolik pravidelných linek létá z největšího letiště našeho kraje.



Nástup nízkonákladových přepravců je impozantní. Před deseti lety byly největšími leteckými společnosti v Evropě aerolinky zvučných jmen, jako např. Lufthansa, British Airways nebo Air France. 

A jak je tomu dnes? Největší evropskou leteckou společností je irská nízkonákladovka Ryanair, která v roce 2012 přepravila skoro 80 milionů pasažérů. 

Tabulka s největšími leteckými společnostmi je zde.

Video s TOP10 nejlepších low-cost přepravců celého světa podle hodnocení pasažérů (zdroj: Skytrax) je tady.

Dokument o historii společnosti Ryanair, kde jsou vysvětleny všechny klíčové části byznys modelu nízkonákladových přepravců.


Js26 - D. Česko - anglický slovník


Aktualizováno dne 28. 10. 2013
Comments