V minulé části jsem se zabývali prvním blokem firem, vyrábějících na území České republiky osobní a nákladní vozy a také autobusy. Tato část bude věnována kolejovým vozidlům, letadlům, motorkám a trolejbusům. Js56 - A. Kolejová vozidla Tramvaje Tato nedílná součást městské dopravy má historii sahající do počátků 19. století, kdy začaly být vyráběny první tramvaje (nejdříve koněspřežné, následně poháněné párou a nakonec elektrickou energií). Obrázek č. 1 - "Koňka" První české tramvaje vyrobila firma Františka Ringhoffera v roce 1876 pro pražskou koňku. Po roce 1945 byly RInghofferovy závody znárodněny přejmenovány na "Vágonka Tatra Smíchov". Později se staly součástí koncernu ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk) a tramvaje z jejich produkce nesly název Tatra. ČKD se stala největším světovým výrobcem tramvají a v 80. letech 1/3 tramvají na světě byla vyrobena v ČKD. Více informací o poutavé historii této firmy a také o jejím smutném konci naleznete zde. V současnosti na českém trhu působí následující výrobci tramvají:
Jedná se o plzeňskou firmu, která vyrábí tramvaje převážně pro český trh. Daří se jí také exportovat do zahraničí, takže se s tramvajemi tohoto výrobce můžeme setkat také v Lotyšsku, Maďarsku nebo Turecku.
Jedná se společnost založenou firmou Inekon a Dopravním podnikem Ostrava. Tramvaje tohoto výrobce se vyrábějí v Ostravě a jsou velmi úspěšné na zahraničních trzích. Tramvaje tohoto výrobce jezdí např. ve Washingtonu nebo Seattlu. Obrázek č. 2 - Tramvaj firmy Inekon v Seattlu Lokomotivy a vagony Nejvýznamnějším výrobcem lokomotiv a vagonů v ČR je plzeňská Škoda Transportation a.s., která vyrábí jako dieselové, tak elektrické lokomotivy. Mimochodem, logo firmy je jednou z nejcennějších českých značek a jeho hodnota se odhaduje na několik miliard korun. Obrázek č. 3. - Logo firmy Škoda Js56 - B. Výroba letadel Aero Vodochody je firma sídlící u Prahy, která se zabývá výrobou vlastních letadel a také dílů pro letadla jiných firem. Hlavním partnerem firmy je nyní americká společnost Sikorsky Aircraft, pro kterou vyrábí díly pro vrtulníky. Z vlastních letadel je nejvýznamnější podzvukový cvičný bitevník L-39 Albatros, který ve svých armádách využívá celá řada zemí. Obrázek č. 4 - L39 Albatros afghánské armády Let Kunovice, tradiční český výrobce letadel, se přejmenoval na Letecké závody a.s. a dostal se do vlastnictví ruského investora. Nejznámějšími výrobky byly práškovací letoun s přezdívkou "Čmelák" a hlavně komerční turbovrtulové letadlo pro přepravu osob L410 - Turbolet, který se vyrábí dodnes. Obrázek č. 5 - L410 Turbolet Zlín Aircraft, a.s. je moravský výrobce letadel sídlící v Otrokovicích. Firma byla založen v roce 1934 a hlavním investorem byla firma Baťa. Firma je úspěšná, vykazuje zisk. V roce 2012 např. dodala tréninková letadla mexické armádě. Kompletní seznam všech leteckých výrobců v České republice naleznete na webu Asociace leteckých výrobců. Js56 - C. Výroba trolejbusů Výrobu trolejbusů dlouhodobě zajišťoval závod Škoda Ostrov v Karlovarském kraji, který byl v majetku plzeňské Škody, a.s. Pro nerentabilitu výroby byl ostrovský provoz uzavřen a sídlo společnosti a výroba se přesunula do Plzně do areálu Škoda Electric. Ostrovské trolejbusy se dodávaly nejen na český trh, ale můžeme se s nimi potkat např. v San Franciscu, kde jich jezdí 250. Obrázek č. 6 - České trolejbusy v San Franciscu Js56 - D. Výroba motorek a lodí Nejstarší českou fungující firmou zaměřenou na výrobu motorek je Jawa, která sídlí v Týnci nad Sázavou. Hlavními trhy firmy, která vyrobí kolem 1000 motorek za rok, jsou Kuba, Panama a Argentina. Obrázek č. 7 - Znak firmy Jawa Před rokem 1989 bylo Československo známé po celém světě svou výrobou lodí. Velké loděnice byly v Děčíně, Libni nebo Komárně. Exportovaly se lodě pro říční plavbu hlavně do Ruska, české lodě však brázdily všechny významné evropské řeky. Výroba lodí však po roce 1989 doznala velkého útlumu a nyní se v Česku vyrábějí jen malé rekreační lodě. Js56 - E. Česko-anglický slovníček Aktualizováno dne 29. 3. 2014 |