Js55 - Dopravní průmysl ČR I

https://e29e80e5-a-09424f46-s-sites.googlegroups.com/a/gnj.cz/zemepis/geografie-mesta-ii/logoEU.png?attachauth=ANoY7cqgLyIB0UPFFDcTXeNg_--Yx6-q4qWvzj6dLmePcv_krarvTHKxaycwXIIUrU6OiRR5XqpOFRvJhJoel870ojpdF2lnrToqkFDKAYz1klurKB96Aeg5BwJQqNKZMVe7Px2eHDM8ZWzEXm3_B_Dz0awNeXML_QcZ9CO5BAUB9VqcyJsiaj678IbtCovkxxrXlFHJF0o4fdu_660uR4dQGDWBoEnriQ%3D%3D&attredirects=0

Dopravní strojírenství má v České republice dlouho tradici. Jedná o tradiční odvětví našeho průmyslu, které po roce 1989 ještě posílilo. V současnosti je s přehledem hlavním motorem českého průmyslu a to dokonce s tak velkým podílem, že někteří ekonomové varují před příliš velkým zaměřením na toto odvětví. V případě poklesu zájmu o nové automobily by česká ekonomika tyto výkyvy výrazně pocítila. 

České dopravní strojírenství je velmi pestré, pokrývá jak výboru osobních a nákladních vozů, tak dopravní prostředky pro MHD (autobusy, tramvaje, trolejbusy), kolejová vozidla (lokomotivy, vagony), nebo letadla.

Js55 - A. Výroba osobních automobilů před rokem 1945

Výroba osobních vozů má v Česku dlouhou tradici. Prvním sériově vyráběným vozem na našem území a rovněž ve Střední Evropě byl Präsident, který na svoji první cestu vyjel v roce 1898. Firma, která ho v Kopřivnici vyrobila, nesla název Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, později přejmenovaný na Tatra. Během své historie vyrobila Tatra celou řadu osobních vozů, které se díky své aerodynamické konstrukci a motory zapsaly do dějin automobilového průmyslu.

Další významnou značkou byla pražská Praga, která první auto své vlastní konstrukce začala vyrábět v roce 1911. Auto mělo název Praga Mignon. 

Obrázek č. 1 - Praga Mignon
http://www.motorjournal.cz/2000/03/Praga%20Mignon_05.jpg

Mladoboleslavská Laurin & Klement, předchůdce dnešní firmy Škoda Auto, začala auta vyrábět již v roce 1905. Prvním modelem byl Voiturette A, který se stal prodejním hitem a nastartoval výrazný rozvoj automobilky, která se v roce 1925 stala součástí pražského strojírenského koncernu Škoda (za doby Rakousko-Uherska největší strojírenská firma monarchie).

Mezi výrobce automobilů se v té době počítala i firma Jawa, která je v dnešní době známá jako výrobce motocyklů. Automobily začala vyrábět v roce 1935 a nejúspěšnějším model se stal kabriolet Jawa Minor. Po druhé světové válce firma s výrobou osobních automobilů skončila.

Obrázek č. 2 - Jawa Minor


Js55 - B. Výroba osobních automobilů mezi léty 1945-1989

Po skončení druhé světové války došlo k výrazné redukci firem, vyrábějících osobní automobily. Po roce 1945 na území Československa zůstali následující výrobci:

Škoda Mladá Boleslav

Tatra Kopřivnice
  • Zajímavými modely byly Tatraplan, automobil vyšší třídy Tatra 613 a Tatra 700, který byl zároveň posledním osobním vozem vyráběným do roku 1999. 

Js55 - C. Výroba osobních automobilů po roce 1989

Po roce 1989 vyráběla sériově osobní vozy jen Škoda Mladá Boleslav. V roce 1991 došlo ke spojení Škody s německým koncernem Volkswagen a Škoda se tak stala čtvrtou značkou tohoto koncernu. Rychle dohnala technologickou ztrátu z dob komunismu a stala se velmi úspěšnou značkou, jejíž vozy se prodávají po celém světě. 

Škoda má v Česku tři závody - největší je v Mladé Boleslavi, další je v Kvasinách (zde se vyrábějí vozy Superb, Yetti a Roomster) a třetí je ve Vrchlabí, kde se vyrábí převodovky. Škoda rovněž expandovala s výrobou na zahraniční trhy, takže nyní se vozy této značky vyrábí také v Číně, Rusku, Indii a na Slovenku. Podrobnější informace naleznete zde.

Díky investičním pobídkám české vlády (agentura Czechinvest) se z Česka stala automobilová velmoc, ve které své provozy postavily i další zahraniční automobilky

U Kolína vznikla továrna TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o.), což je joint venture projekt automobilek Toyota a PSA Peugeot Citroen, která ročně vyrobí až 300 000 vozů. Zaměřena je na malé vozy s nízkou spotřebou.

Posledním přírůstkem je provoz jihokorejské automobilky Hyundai, která v roce 2008 zahájila provoz v Nošovicích. Jedná se o první továrnu firmy Hyundai na území Evropy s roční plánovanou kapacitou 300 000 automobilů.

Kromě samotné výroby aut je Česko sídlem celé řady dalších firem, které vyrábí součástky pro automobilový průmysl. Jen z našeho okolí můžeme jmenovat následující firmy:
  • Behr Ostrava (německá firma vyrábějící chladící systémy a klimatizace do aut)
  • Continental Frenštát pod Radhoštěm (německá firma vyrábějící široké portfolio součástek pro automobilový průmysl)
  • Brano Hradec nad Moravicí (česká firma vyrábějící např. tlumiče, brzdy nebo dveřní systémy)
  • Dura Kopřivnice (americká společnost)
  • Varroc v Šenově u Nového Jičína (americká firma vlastněná indickým kapitálem zaměřená na výrobu světelné techniky

Js55 - D. Výroba nákladních automobilů

Po roce 1945 vyrábí či vyráběly v Česku nákladní automobily firmy Tatra, Liaz, Avia a Praga

Nejvýznamnějším výrobcem je kopřivnická Tatra, která se ale po roce 1989 nevyrovnala s novým tržním prostředím a jen obtížně se, bez zázemí silné nadnárodní automobilky, prosazuje na trhu. Po různých neúspěšných epizodách spojených s různými vlastníky (americky Terex, nizozemský DAF) je aktuálním vlastníkem firma Truck Development, která má vazby na velkou investiční banku J&T. Více o produktovém portfoliu naleznete zde.

Všechny další automobilky se dnešních dnů nedožily a výroba byla ukončena či přesunuta do zahraničí. Liberecký LIAZ, výrobce nákladních tahačů, definitivně zkrachoval v roce 2002, pražská Avia se dostala nejdříve pod křídla jihokorejské Daewoo, která firmu později prodala indické Ashok Leyland, která v roce 2011 přesunula výrobu do Indie. Pražská Praga se rovněž potýkala s velkými problémy, v roce 2006 koupila značku britská International Truck Alliance s tím, že bude vyrábět nákladní vozy v polském Lublině (záměr se ale neustkuečnil a firma později zbankrotovala), tím u nás definitivně skončila historie kdysi velmi slavné značky.

Obrázek č. 3- Praga V3S


Js55 - E. Výroba autobusů

Nejen ve výrobě osobních vozidel, ale také výrobou autobusů je Česko velmocí. Po přepočtu na obyvatele je Česko světovou jedničkou. Tradiční českou značkou je Karosa, která sídlí ve Vysokém Mýtě. Po roce 1989 se Karose výrazně snížili produkce a podnik byl ve velkých ekonomických problémech. Existenci podniku zachránil příchod francouzského investora Renault, který začlenil Karosu do evropského výrobce autobusů Irisbus (firma vytvořena Renaultem a italskou společností Iveco). V dnešní době je jediným vlastníkem Irisbusu firma Iveco a následně tak došlo k přejmenování tradiční české značky na Iveco Czech Republic

Drtivá většina produkce autobusů Iveco je exportována na zahraniční trhy. S českými autobusy se běžně setkáme v Německu, Itálii, Francie, ale např. i ve Francouzské Guyaně. 

Obrázek č. 4 - Autobus Karosa 706, který získal řadu ocenění

Ryze českou společnosti je SOR Libchavy, která své autobusy vyrábí v Libchavách u Ústí nad Orlicí. Firma se zaměřuje na výrobu levných autobusů a své hlavní odběratele mí kromě domácího trhu zvláště ve Východní Evropě.

Obrázek č. 5 - Linkový autobus SOR


Js55 - F. Česko-anglický slovníček

https://sites.google.com/a/gnj.cz/zemepis/js55---dopravni-pruamysl-cr/Screenshot%202014-04-01%20at%2010.40.44.png

Aktualizováno dne 29. 3. 2014
Comments