Js54 - Automobilový průmysl

https://e29e80e5-a-09424f46-s-sites.googlegroups.com/a/gnj.cz/zemepis/geografie-mesta-ii/logoEU.png?attachauth=ANoY7cqgLyIB0UPFFDcTXeNg_--Yx6-q4qWvzj6dLmePcv_krarvTHKxaycwXIIUrU6OiRR5XqpOFRvJhJoel870ojpdF2lnrToqkFDKAYz1klurKB96Aeg5BwJQqNKZMVe7Px2eHDM8ZWzEXm3_B_Dz0awNeXML_QcZ9CO5BAUB9VqcyJsiaj678IbtCovkxxrXlFHJF0o4fdu_660uR4dQGDWBoEnriQ%3D%3D&attredirects=0

Výroba automobilů je nejvýznamnějším odvětvím strojírenského průmyslu. V mnoha vyspělých zemích světa je produkce automobilů jádrem celé průmyslové výroby, protože je na ni navázána celá řada subdodavatelů z různých oborů. Velmi silnou vazbu má také na chemický průmysl. Bez automobilů by současná civilizace nemohla existovat a většina obyvatel by si bez automobilu svůj život nedokázala absolutně představit. Bez nadsázky můžeme říci, že automobil změnil svět stejně, jako elektřina.

Js54 - A. Historie automobilového průmyslu

Slovo automobil má původ z řeckého slova autos (samostatně) a latinského mobilis (pohyblivý). První automobily byly poháněny párou a vznikly na konci 18. století. První automobil vyrobil francouzský vynálezce a dělostřelecký důstojník Nicolas Joseph Cugnot.

Obrázek č. 1 - Parní automobil

Výrazný skok v počátcích automobilového průmyslu nastal s vynálezem spalovacího motoru v druhém polovině 19. století. Vývoj dnešních automobilů začal v německém Mannheimu v roce 1885 u Karla Benze. Na výrobě aut spolupracovali v Německu paralelně i další vynálezci - Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach. Na konci 19. století Rudol Diesel pro změnu vynalezl první vznětový motor.

Na území dnešní České republiky byl prvním funkčním automobilem Präsident vyrobený v roce 1897 v Kopřivnici. Byl to zároveň první sériově vyráběný automobil ve Střední Evropě.

Obrázek č. 2 - Automobil Prasident

Obrovský dopad mělo na počátku 20. století nasazení sériové (pásové) výroby, kterou ve své továrně v Michiganu zavedl jako první Henry Ford v roce 1913. Je třeba si uvědomit, že do té doby byl automobil symbolem bohatství a vlastnilo ho jen "horních deset tisíc". Sériová výroba Henry Forda umožnila výrazně snížit cenu automobilu a umožnit tak běžným lidem, aby si mohli auto pořídit. Tímto automobilem, bez nadsázky automobilovou legendou, byl Ford T.

Obrázek č. 3 - Ford T (první sériově vyráběný automobil)

Výrobní výsledky byly impozantní - každých 10 sekund sjel z výrobní linky nový vůz, celkem se vyrobila přes 16 milionů vozů a jeho cena klesla na 260 USD. Automobil tak definitivně zdomácněl a stal se součástí našich životů.

Obrázek č. 4 - New York v roce 1920

Dlouhodobým světovým lídrem ve výrobě automobilů byly USA. V 1929, před příchodem ekonomické krize, jezdilo na světě 32 milionů automobilů, díky Henry Fordovi bylo 90 % z těchto vozů vyrobeno v USA. I po 2. světové válce se USA podílely na produkci aut ze 75 %. Pozici jedničky si udržely až do roku 1980, kdy se stalo největším producentem aut Japonsko. V dnešní době, podobně jako v jiných odvětvích či statistikách, je s výrazným náskokem světovou jedničkou Čína.

Tabulka č. 1 - Celková produkce automobilů ve světě (v milionech)
 Rok Počet aut
 1997 54
 2000 58
 2006 69
 2012 84
 
V roce 2007 jezdilo na světě přes 800 milionů automobilů, největší poptávku po nových autech mají země BRICS, ve kterých se prodá 1/3 vyrobených automobilů. A ve kterých zemích se vyrábí nejvíce aut? V tabulce č. 2 uvidíme prvních 5 zemí a také postavené České republiky.

Tabulka č. 2 - Počet vyrobených aut podle zemí v roce 2012
 Stát Počet (v milionech)
 Čína (1) 19
 USA (2) 10.3
 Japonsko (3) 9.9
 Německo (4) 5.6
 Jižní Korea (5) 4.5
 Velká Británie (14) 1.5
 Česká republika (15) 1.2
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_motor_vehicle_production

Jak vidíme z tabulky, Česká republika je světově významným producentem automobilů, ve které se vyrobí více automobilů, než v Itálii. Společně se Slovenskem se České republice přezdívá automobilové srdce Evropy, když totiž přepočtem vyrobená auta na obyvatele země, je Slovensko na prvním a Česko na druhém místě na světě v počtu aut vyrobených je jednoho obyvatele země. 

Js54 - B. Automobilové firmy

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Toyota_logo.png

Největším výrobcem vozů v roce 2013 byla japonská firma Toyota. Je to první firma, která dokázala vyrobit více než 10 milionů aut za rok. Také je to největší japonská firma dle tržní hodnoty a 14 největší firma dle hodnoty na světě. Součástí Toyoty je také firma Lexus, která vyrábí luxusní limuzíny nebo sportovní vozy. 

Toyota se také intenzivně zaměřuje na vývoj hybridních vozidel, které jsou kromě benzínu poháněny elektřinou. Prvním sériově vyráběným hybridním vozidlem na světě je Toyota Prius, která se stala také vozem, které použil Google pro své auto, které nepotřebuje řidiče.


V České republice spoluvlastní Toyota továrnu TPCA v Kolíně.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/General_Motors.svg

Druhou největší automobilovou firmou světa je americká General Motors, sídlící v americkém Detroitu (městu se přezdívalo automobilové srdce světa, které je centrem amerického automobilového průmyslu, vlivem ekonomické krize však město čelí obrovským problémům a muselo vyhlásit bankrot).

Pod křídla koncernu patří známé automobilky Opel (vyrábějící v Německu, v Británii používá Opel značku Vauxhall), Chevrolet nebo Cadillac. Vlivem ekonomické krize se musela společnost restrukturalizovat a také odprodat či zrušit některé své značky - mezi nejznámější patřil Hummer.

Nejbližší továrnu má GM v polských Gliwicích. Seznam továren v Evropě naleznete zde.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Volkswagen_logo.svg

Třetí největší automobilkou na světě a zároveň největší automobilkou v Evropě je německý Volskwagen sídlící ve Wolfsburgu. U jejího zrodu stál konstruktér českého původu Ferdinand Porsche, který navrhl design legendárního "Brouka", který se stal jedním ze symbolu hippies. Brouk, který se začal vyrábět těsně pod druhé světové válce, se vyráběl mimo jiné i v Mexiku, kde se stal tak populárním, že se zde vyráběl až do roku 2003. Kromě toho jsou na seznamu 10 nejprodávanějších aut světa v celé historii ještě další 2 modely - VW Golf a VW Passat.

Obrázek č. 5 - VW Brouk v Mexico city
Největší evropská automobilka vlastní celou řadu značek - českou Škodu, španělský Seat, nebo výrobce limuzín Audi. Vlastní také 3 top luxusní značky - Lamborghini (Itálie), Bentley (Velká Británie) a Bugatti (Itálie).

Obrázek č. 6 - Bugatti Veyron
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Bugatti_veyron_in_Tokyo.jpg

Nejbližšími továrnami VW jsou kromě těch českých také provozy v Bratislavě, kde se vyrábí velká SUV auta VW Touareg, Audi Q7 a také luxusní vůz Porsche Cayenne. Tím se dostáváme k další značce patří do stáje VW, kterou je Porsche


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Hyundai_logo.svg


Hyundai Motor Company je jihokorejským výrobcem automobilů, společně se svou sesterskou divizí Kia Motors má ambice stát se jedním z největších automobilových výrobců světa. Společnost v poslední době expandovala ve Střední Evropě - v Nošovicích byl otevřen nový závod Hyuandai, ve slovenské Žilině pak Kia Motors.

Js54 - C. Česko-anglický slovníček 

https://sites.google.com/a/gnj.cz/zemepis/js54---automobilovy-pruamysl/Screenshot%202014-04-01%20at%2010.39.41.png

Aktualizováno dne 29. 3. 2014
Comments