Js52 - Dopravní strojírenství I


Dopravním strojírenstvím se rozumí výroba dopravních prostředků. Součástí tohoto odvětví jsou tedy nejen automobilky, ale také výrobci letadel, vlaků nebo lodí. Nejvýznamnější součástí je výroba automobilů, kterou se zabývá samostatný studijní materiál. Tématem této části proto budou výrobci letadel.

Js53 - A. Výroba letadel

Na světě existuje několik tisíc výrobců letadel, jejichž seznam je uveden zde. Většina z nich však vyrábí malá sportovní letadla, která slouží pro rekreační nebo soutěžní účely. Výrobců velkých komerčních nebo vojenských letadel je pouze několik desítek. My se zaměříme na nejvýznamnější z nich.

Airbus


Tento evropský výrobce letadel se sídlem v Toulouse, byl v roce 2013 druhým největším producentem civilních dopravních letadel na světě. Mezi Airbusem a americkým Boeingem je v počtu dodaných letadel nepatrný rozdíl, Airbus dodal v roce 2013 626 letadel, Boeing o 22 více. 

Airbus je součástí zbrojařského a leteckého výrobce Airbus Group se sídlem v Amsterdamu, která je největším výrobcem zbraní a letadel v Evropě (původní název tohoto konsorcia bylo EADS). Své montážní linky má ve Francii (Toulouse), Německu (Hamburg), Španělsku (Sevilla) a nově také v Číně (Tianjin). Nová montážní linka se buduje také v americké Alabamě (v roce 2014 ale ještě nebyla uvedena do provozu).

Historie výroba letadel Airbus sahá do roku 1972, kdy vzlétl první Airbus (model Airbus A300) a o dva roky později po testovací a homologovací fázi byl dodán první letoun do ostrého provozu (objednatelem byla Air France). Bylo to první letadlo, které mělo 2 motory a 2 uličky. Klíčovým modelem, který dostal Airbus na výsluní, byl model Airbus A320, který poprvé vzlétl v roce 1981 a který dodnes ve velkém množství křižuje oblohu (v aktualizovaných verzích). 

Model Airbus A320 byl zároveň prvním civilním letadlem, který představil revoluční koncpet "fly by wire", který nahrazuje mechanické ovládání letadla ovládáním elektrickým. Extrémně zjednodušeně - při přistání a startu letadlo reaguje na pokyny (řízení) pilota přímo, od jisté výšky pokyny vždy prochází počítačem. S trochou nadsázky - pilot vysloví přání, které si počítač promyslí a pokud je to v pořádku, příkaz vykoná (nebo vykoná do té míry, kterou uzná dle bezpečnosti za nutné). Více informací v diskusi zde.

Letouny Airbus se od konkurenta liší např. v tom, že nemají klasický knipl, ale tzv. sidestick (což je laicky něco jako joystick). 

Obrázek č. 1 - Sidestick v kokpitu Airbus A380

Dalším letadlem Airbus, které vstoupilo do historie, je aktuálně největší komerční letadlo a zároveň historicky první dvoupatrové letadlo - Airbus A380. Jedná o letadlo, které má teoretickou kapacitu až 880 pasažérů, protože ale aerolinky nabízejí business nebo first class třídu, je kapacita nejčastěji kolem 500 pasažérů. Toto letadlo umožňuje přistávat jen na letištích, které jsou pro odbavení tohoto obra uzpůsobena (zvláště musí mít dvoupatrové nástupní mosty).

Největšími odběrateli tohoto letadla jsou společnosti Emirates, Singapore Airlines (úplně první zákazník), ale tak Air France, Korean, Lufthansa, Malaysia nebo Quantas. Více informací naleznete zde.

Obrázek č. 2 - Airbus A380 společnosti Emirates

Z dalších zajímavých letounů společnosti Airbus můžeme jmenovat letoun pro přepravu nadrozměrných nákladů Beluga, který vidíte na videu níže.


Každý velký výrobce letadel má ve svém portfoliu letadla kategorie Business Jets, která jsou upravenými verzemi běžných civilních letadel pro potřeby majitelů velkých firem a obecně velkého byznysu. Každé takto vyrobené letadlo je z pohledu interiéru unikátní, protože vychází zcela z požadavků klienta.

Obrázek č. 3- Interíér business jetu Airbus


Boeing
https://sites.google.com/a/gnj.cz/zemepis/js53---dopravni-strojirenstvi/boeing.png

Boeing je americká nadnárodní firma založená v roce 1910 Williame Boeingem v Seattlu (v současnosti má ústředí v Chicagu). Dnes je to firma vyrábějící kromě letadel také zbraňové systémy nebo satelity. Jedná se také o největšího výrobce civilních letadel na světě, o největšího exportéra v USA a o druhou největší zbraňovou firmu na světě (první je Lockheed Martin).

Některá její letadla vstoupila do historie letectví. Z vojenské oblasti můžeme jmenovat např. strategický bombardér B-52 Stratofortress, která od 50. let 20. století stále slouží v americkém letectvu. Význačný je obrovským množstvím munice, kterou dokáže přepravit (36 000 Kg). S tímto obřím bombardérem jsme se mohli seznámit také na přehlídce Dny NATO na letišti v Mošnově, ze kterého je následující video.


V 60. letech 20. století uvedl Boeing dvě letadla, která se výrazně zapsala do dějin aviatiky. Model 737 se stal nejprodávanějším komerčním proudovým letadlem v dějinách a od roku 1967 se vyrábí a prodává (v různých vylepšeních) dodnes. Přes 7000 dodaných strojů hovoří za vše. Některé letecké společnosti mají své flotily tvořeny jen tímto letadlem (např. Ryaniar).

Dalším velmi úspěšným modelem je Boeing 747 přezdívaný Jumbo. Tato letadlo bylo první, které mělo část trupu dvoupatrovou (v horním patře je first class) a do příchodu Airbusu A380 bylo největším civilním letadlem na světě

Obrázek č. 4 - Boeing 747

Nejnovějším modelem společnosti je Boeing 787 přezdívaný Dreamliner, které drží prvenství jako letadlo vytvořené z kompozitních materiálů a také jako aktuálně letadlo s nejekonomičtějším provozem. Na trhu je od roku 2007. Revoluční je také interiér, které přináší pasažérům více prostoru, vzdušnější prostředí a také podstatně větší okna.


Bombardier
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Bombardier.svg

Jedná se o kanadskou společnost sídlící v Quebecu, která je aktuálně třetím největším výrobcem civilních letadel na světě. Vyrábí letadla pro krátko a střední trasy a s jejími modely se můžete setkat u většiny významných aerolinek. Mohou to být turbovrtulové Dash-8, proudové CRJ Součástí firmy je také divize zaměřená na výrobu business jetů Learjet.


Embraer
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Embraer_logo.png/320px-Embraer_logo.png

Jedná se o brazilského leteckého výrobce, který je zaměřen na civilní letadla pro krátké a střední vzdálenosti. Je významným konkurentem Bombardieru a útočí na pozici třetího největšího leteckého výrobce na světě. Sídli v těsné blízkosti Sao Paula. 

Nejúspěšnějším modelem je E-190, kterého se po světě prodalo přes 400 kusů.

Obrázek č. 5 - Embraer E-190


Další výrobci letadel

Výrobci převážně lehkých vrtulových letadel jsou americké firmy Cessna a Beechcraft, výrobcem stíhaček Mirage je francouzská společnost Dassault, nebo švýcarský výrobce Pilatus Aircraft.

Velmi významní jsou letečtí výrobci v Rusku a v zemích bývalého Sovětského svazu. Po rozpadu SSSR byli postiženi krizí, ze které se pozvolna dostávají. V roce 2006 byla na základe dekretu Vladimíra Putina vytvořena státní společnost, jejíž součástí se staly téměř všechny významné ruské závody na výrobu letadel. Společnost dostala název "United Aircraft Corporation" a sdružuje tak známé značky, jako Ilujšin, Suchoj, Tupolev nebo Jakovlev.

Nesmíme zapomenout ani na výrobce největšího letadla na světě, ukrajinskou firmu Antonov. Její modely An-** jsou nejčastějšími letadly na světě (zvláště v rozvojových zemích a SSSR), celkem jich bylo vyrobeno 22 000. Největším letadlem světa je Antonov-225, přezdívaný Mria. Jednou navštívil i ostravské letiště.


Stranou našeho zájmu nesmí zůstat ani Čína. Země má obrovské ambice v leteckém průmyslu a ač je dosud závislá v civilním komerčním provozu na výrobcích Airbus a Boeing, plánuje vyrábět vlastní letadla všech kategorií (krátký, střední i dlouhý dolet). Největším výrobce letadel je firma The Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. (COMAC). Již v roce 2015 má vzlétnout první letadlo na střední tratě Comac c919. O tom, že se s čínskými letadly budeme v budoucnu stále častěji setkávat i v Evropě, svědčí dohoda COMACu s Ryanairem o spolupráci.

Js53 - B. Česko-anglický slovníček

https://sites.google.com/a/gnj.cz/zemepis/js53---dopravni-strojirenstvi/Screenshot%202014-04-01%20at%2010.23.52.png

Aktualizováno dne 28. 3. 2014
Comments